Planeringsdag...

Idag hade hela sigtuna kommuns förskolor planeringsdag. Vi lyssnade på gunilla dahlberg som föreläste om Reggio Emilias filosofi om bland annat "det kompetenta barnet" samt om pedagogisk dokumentation. Så spännande och lärorik dag tycker jag :) Sen att få träffa pedagoger från alla olika förskolorna och få tips och idéer är ju så givande! Vi fick även sitta i små grupper på de olika förskolorna och jag hade turen att hamna på Edda fsk, som kommit längst i att arbeta utifrån reggios tankar. I Reggio Emilias filosofi spelar miljön en viktig roll.  Miljön ska vara estetiskt tilltalande och stimulera alla våra sinnen. Det ska inte vara en hemlik miljö utan förskolan ska representera en plats för utveckling och lärande och barnen ska bli inspierade för att själva vilja utforska och det hade dem verkligen lyckats med på Edda, det var till och med så jag själv kände wow här hade jag börjat leka på en gång om jag var barn.... så häftigt! Så nu imorgon blir det till att ändra om i miljön på Christoffer Robin där jag jobbar. För att barnen ska kunna vara aktiva ska allt material finnas inom räckhåll och vara synligt för dem. Det måste också vara tillåtet för barnen att använda materialet.
Slänger in lite bilder också så ni har nån aning om vad jag snackar om.
 
  
"Miljön ska vara tillgänglig, utmanande och funktionell. Lokalerna är den tredje pedagogen. Den inre miljön anpassas efter barnens ålder och behov. Material är lättillgängligt och finns i rätt höjd. Vi satsar på "rum i rummet" för att barnen ska få flera vrår att vara i. Alla avdelningar har låga bord så barnen kan ta sig upp och ner på stolen själva".

Som dem skriver så är avdelningarna anpassade efter ålder på barnen, och de två första bilderna är tagna från Eddas småbarns avdelningar och den sista från 5års avd. Där jag jobbar har vi också ålders avdelningar och jag jobbar med 5 åringarna. Så vi får se vad jag hittar på för spännande imorrn att förändra miljön med! Jaja nog om jobbsnack, var bara tvungen att spy ut mig lite eftersom min hjärna e fullproppad av denna dag med massa information & framförallt inspiration.



Våran nya kontorshörna i sovrummet e klar! Äntligen, bara lite små prylar som ska fixas. Sen är det bara skrivbordet i tredje rummet som ska bort och ny soffa & lite andra prylar som ska införskaffas dit in. I köket är vi inte heller helt klara än, vi ska lägga in nytt golv, måla i taket och ev. lämna in luckorna på lackering (kan inte bestämma oss för färg, men blir antagligen vita). Det tar lite tid, men det är kul att förändra...

Nu ska jag slänga mig i soffan och kika lite på tv.... sovmorgon imorrn, så skönt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0